Haal het beste uit je agenda met deze tips
Plannen, we kunnen er niet omheen als we veel taken hebben en beperkte tijd om dit te doen. Van ellenlange to do lijstjes waar nooit een eind aan lijkt te komen wordt niemand echt gelukkig. Maar als je een goede basis neerzet die je alleen bij hoeft te houden heb je het meeste al gedaan en hou je beter overzicht over je taken en afspraken. Maar waar te beginnen? In dit blog geef ik enkele tips hoe je het beste uit je agenda kunt halen.
Tip 1 – Zorg voor een goede agenda
Als eerste moet je uiteraard beschikken over een goede agenda. Dé beste agenda is uiteraard afhankelijk van je behoeften en is voor iedereen anders.
Heb je veel afspraken op een dag, dan is een agenda waarbij je elke dag duidelijk de tijdstippen kunt invullen het handigst. De beste indeling is 1 week verdeeld over 2 bladzijden. Een goed voorbeeld zijn de 17-maanden agenda's van Rifle Paper Co. Deze agenda is ook handig als je studeert.
Heb je veel taken en weinig afspraken dan is een12-maanden agenda van Rifle Paper Co. fijn. Die hebben ook een indeling van een week op twee pagina's, maar daar is de linkerpagina bedoeld voor notities en heel veel taken en de rechter voor afspraken.
Heb je niet zoveel afspraken en taken en wil je je agenda voornamelijk gebruiken als geheugensteun, dan is een kleine agenda die je makkelijk in je tas stopt de beste voor jou.
Tip 2 – Gebruik uitwisbare pennen
Hoe netter je agenda hoe beter je het overzicht kunt houden. Schrijffouten, afspraken die worden verplaatst, een planning die wijzigt, het oogt allemaal rommelig als je het allemaal weg moet strepen. Daarom schrijf ik altijd in mijn agenda met een Pilot Frixion pen. Deze pennen schrijven niet alleen erg fijn, ze zijn ook uitwisbaar door de met de gum op de achterkant over het papier te wrijven. Door de warmte verdwijnt de inkt. De pennen zijn verkrijgbaar in 15 verschillende kleuren die je bijvoorbeeld voor verschillende soorten taken kunt gebruiken.
Tip 3 – Schrijf zo snel mogelijk je afspraken in je agenda op
Heel vaak krijg je een afsprakenkaartje en het is handig om deze meteen in de agenda over te nemen. Het klinkt als een open deur, maar hoe vaak ben je al een afspraak vergeten omdat dat kaartje ergens onderaan je tas is beland? Sommige agenda’s hebben een handig opbergmapje voor dat soort dingen. In het mapje bewaar je bijvoorbeeld formulieren die je mee wilt nemen, visitekaartjes en afsprakenkaarten. Die verwerk je dan tijdens je dagelijkse planningskwartiertje. Planningskwartiertje? Zie tip 4!
Tip 4 – Hou elke dag een planningskwartiertje
Het hoeft niet een kwartier te zijn, sommigen zijn al klaar na 10 minuten, anderen hebben er 20 minuten voor nodig. Het belangrijkste is dat je elke dag op een vast tijdstip gaat zitten om je planning van de komende dagen door te nemen, de afspraken die je gemaakt hebt op te schrijven en je to do lijst bij te werken. Bonustip: blokkeer bij je afspraken ook de benodigde reistijd.
Tip 5 – To do or not to do
Bij het plannen horen niet alleen je afspraken maar ook je taken. Helaas zijn to do lists soms net onkruid: ze groeien snel, verspreiden zich over verschillende plekken en als je er niet op tijd bij bent nemen ze je hele dag in beslag. Om de taken de baas te zijn kun je het volgende stappenplan volgen:
A. Zoek al je losse to do lists bij elkaar. Schrijf ook nog alle taken die nu je in opkomen op (een braindump).
B. Stel je zelf bij elke taak de volgende vragen:
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Moet ik dit nu doen?
Als je de klemtoon verzet wordt de vraag anders en krijg je inzicht in welke taken onnodig zijn en kunt schrappen, welke je kunt delegeren, en hoe dringend en belangrijk de taken zijn.
C. Schrijf elke overgebleven taak over in je een aparte sectie van je planner en geef daarbij ook de volgende prioriteiten mee: A – dringend en belangrijk, B – belangrijk maar niet dringend, C- Niet belangrijk, niet dringend. Ik schrijf mijn taken op in de maandelijkse notitiesectie van mijn agenda.
D. Geef per taak een schatting weer van benodigde tijd en de deadline. Duurt een taak erg lang, kijk dan of je die in verschillende subtaken kunt verdelen.
E. Verdeel eenmaal per week de taken over de tijd tussen de afspraken in. Daarmee worden ze een afspraak die je met jezelf maakt. Hou daarbij rekening met benodigde tijd, de deadline en de prioriteit. Ik doe dit op zondag omdat ik dan met een uitgerust hoofd kan voorbereiden op de komende week.
F. Maak aan het einde van de maand de balans op. Zijn alle taken nog nodig, is de prioriteit gewijzigd? De taken die overblijven schrijf je over naar de volgende maand. En repeat!
Tip 6 – Maak het mooi
Ik geloof stellig in het mooi maken van dingen, en zo ook je agenda. Met creatieve materialen zoals washi tapes, stickers gekleurde pennen en stiften maak je een mooie gezellige pagina’s waardoor je weer zin krijgt om met je planner aan de slag te gaan. In de 17 maanden agenda’s van Rifle Paper Co. zitten meerdere vellen stickers om je agenda op te vrolijken. Waak er wel voor dat het versieren geen doel op zich wordt waar je weer tegenop gaat zien. Heb je een weekje geen tijd voor versieren? Dat is niet erg, volgende week beter. Wees mild voor jezelf. En dat brengt ons meteen bij de laatste tip.
Tip 7 – Bijtanken
Om goed te blijven functioneren is het uiteraard belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt. Vergeet dan ook niet om pauzes in te lassen, en regelmatig wat tijd te blokkeren voor jezelf. Of je nu gaat hardlopen, of op de bank kruipt met een boek, dat is helemaal aan jou, maar maak ruimte voor de dingen die jou energie geven.
Heb je nog meer tips, opmerkingen of misschien vragen over de agenda’s, laat hieronder een opmerking achter.